Followers

Wednesday, June 18, 2008

Cikgu Hj Kadir - Pengisian Yang Tepat



Cikgu Kadir, kawan lama saya, bekas guru saya dan ada kaitan keluarga diri saya dari Kg Sa'ai, Daro.




Titik besi sementara masih panas, payah kalau dah sejuk, susah bak medat besay akah udah sejuk....

Chance only strike once! Antara perumpamaan saya masih ingat untuk menggambarkan keadaan yang saya saksikan sendiri baru-baru ini (8-14 Jun 2008) sewaktu melihat-lihat dan menunaikan jemputan beliau untuk ke sana.
Cikgu ditemui oleh pekerja-pekerja dan mendapat tahu mereka memerlukan bahan keperluan harian, tetapi kedai runcit jauh di seberang Muara Lassa. Kampong terdekat seperti Kg Semop tidak dapat memenuhi kehendak mereka yang begitu ramai.
' Ko terus meley barang tang Daro, semuah barang perlu tiap lau, macam beras gula, siah, teh, kopi ko sedia ruang kedai jawai lebuh ko eh. Sabai may ngah baey kedey ubas eh. Nas odun deng ko, wak telo lawas nien eh meley tang kedey ko......makin jelau makin didak lo idun labek...hingga labek satu lau ko mukak, mini restauran, bejajah lo kopi mee masam-macam lah. Karaoke pun nuan, malam-malam penuh ibak idun......' cikgu Kadir menceritakan.



Beliau berjaya membuka sebuah kantin menjual minuman dan makan dan sebuah kedai runcit keperluan harian. Pelanggannya terdiri daripada pekerja ladang sawit di Pulau Bruit dan penduduk sekitar Kg Sa'ai. Sambutan sangat memuaskan kata beliau ketika ditemui di rumahnya.
Saya dan abang idin dijamu makan tengahari dengan ikan terubok segar, udang syiar dan buah mengkalak (musim ikan terubok dan buah mengkalak) Terima kasih cikgu.
Kg Sa'ai dari rumah Cikgu Kadir.

1 comment:

Anonymous said...

cikgu kadir eh tuak ko..hehe